منتدى صيادين مصر

منتدى صيادين مصر (https://www.egyhunters.com/index.php)
-   الورشه والصيانه (https://www.egyhunters.com/forumdisplay.php?f=7)
-   -   خاص بطلبات أعضاء المنتدى لصيانة و إصﻻح اسلحة الصوت (https://www.egyhunters.com/showthread.php?t=342)

ابو علي خليل 04-13-2013 04:18 PM

رد: خاص بطلبات أعضاء المنتدى لصيانة و إصﻻح اسلحة الصوت

مش عارف سؤالي مكانه هنا و اللا لأ !!! لكن كنت عايز اسأل عن افضل طلقات للريتاي بارون .. انا جربت الاوزكرسان الفضي لقيته بيسيب " هباب كربون " جامد في الماسورة و الخزنة و علي الطلقة اللي لسه مضربتش و علي الايد كمان ....
ارجوا الافادة
تحياتي

Trigger 04-16-2013 10:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو علي خليل (المشاركة 18096)
مش عارف سؤالي مكانه هنا و اللا لأ !!! لكن كنت عايز اسأل عن افضل طلقات للريتاي بارون .. انا جربت الاوزكرسان الفضي لقيته بيسيب " هباب كربون " جامد في الماسورة و الخزنة و علي الطلقة اللي لسه مضربتش و علي الايد كمان ....
ارجوا الافادة
تحياتي

هى الطلقات الاوزكرسان الفضى كده
الذهبى التركى انضف و صوتها احسن
كده كده المسدس لازم يتنضف كل 10 طلقات باستعمال طلقات فضى او ذهبى

الجنزوري 04-20-2013 11:14 AM

انا جبت للريتاي بارون طلق دهبي ومركبش عليه والطلقه رشقت جوا الماصوره ومخرجتش الا بالعافيه وسئلت وعرفت ان الريتاي بارون بيضرب الفضي بس

الجنزوري 04-20-2013 11:17 AM

عندي بقا استفسار للخبراء
اناكنت في فرح وضربت بالريتاي بارون كتير بس لاحظت ان الاجزاء موش بتقف لورا بعد اخر طلقه الاجزاء بترجع مكانها عادي والدراع اللي بيعلق الاجزاء مظبوط موش عارف بقا ممكن يكون العيب ان الفتحه اللي في الاجزاء تئكلت والدراع بيتزحلق منها موش بيعلقها ولا العطل في ايه

ابو علي خليل 04-21-2013 07:28 PM

و الله يا سيدي الفاضل الظاهر ان المسدسات دي فيها فرز اول و تاني و هكذا .. انا عندي البارون و مفيش طلقة مضربهاش .. و محشرش و لا مرة ... اللي خلاني افضل الطلق الدهبي انه انضف من الفضي بمراااااحل ...
انتظر رأي الخبراء لمشكلتك .. و المحترمين منهم كتير هنا في المنتدي .. و ان شاء الله حيقولولك الصح.
تحياتي

Trigger 04-21-2013 07:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو علي خليل (المشاركة 18745)
و الله يا سيدي الفاضل الظاهر ان المسدسات دي فيها فرز اول و تاني و هكذا .. انا عندي البارون و مفيش طلقة مضربهاش .. و محشرش و لا مرة ... اللي خلاني افضل الطلق الدهبي انه انضف من الفضي بمراااااحل ...
انتظر رأي الخبراء لمشكلتك .. و المحترمين منهم كتير هنا في المنتدي .. و ان شاء الله حيقولولك الصح.
تحياتي

كلامك مضبوط و من الآخر

Trigger 04-21-2013 07:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الجنزوري (المشاركة 18603)
عندي بقا استفسار للخبراء
اناكنت في فرح وضربت بالريتاي بارون كتير بس لاحظت ان الاجزاء موش بتقف لورا بعد اخر طلقه الاجزاء بترجع مكانها عادي والدراع اللي بيعلق الاجزاء مظبوط موش عارف بقا ممكن يكون العيب ان الفتحه اللي في الاجزاء تئكلت والدراع بيتزحلق منها موش بيعلقها ولا العطل في ايه

المشكلة غالبا من لقمة الخزنة

محمد وائل 04-23-2013 12:11 PM

2 مرفق
الاخ العزيز
فكيت مسدس صوت ساقية 9 ملي(Smith & Wesson Combat) صناعة الماني لتنظيفه , وبعد التجميع لا حظت ان الساقية (لا تدور) الا اذا املت المسدس الي اسفل ....يبدو ان رافعة الساقية (سايبة) ...اما اني ركبته غلط ..او ان هناك قطعة فقدت مني.

سؤال فني :ما الذي يحرك رافعة الساقية الي الامام؟؟؟ علما بان التتك هو الذي يحركها الي اعلي..

سؤال فني اخر :هل يمكن استخدام طلقات ال(PA) بدلا من الكبسول (RK)وذلك بعد ازالة عائق الساقية وهل تتحمل خامة الساقية شدة الطلقات؟؟؟ علما بأن الماسورة مقفولة
ومن المستحيل فتحها ,واريد التعديل لزيادة صوت المسدس...
بالصورة المرفقة هناك دائرةبيضاء علي الرافعة السايبة ..نرجو من حضرتك النصح ...ولكم الشكر

Trigger 04-23-2013 03:08 PM

لابد من معاينته على الطبيعة

محمد وائل 04-23-2013 03:41 PM

2 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة trigger (المشاركة 18913)
لابد من معاينته على الطبيعة

شكرا علي الرد .....
اين تعاينه علي الطبية و متي ؟؟

عموما مرفق صور اخري للمسدس مفكوك .

الساعة الآن 03:32 PM