منتدى صيادين مصر

منتدى صيادين مصر (https://www.egyhunters.com/index.php)
-   السلاح الحي والخرطوش (https://www.egyhunters.com/forumdisplay.php?f=5)
-   -   نادى مالكى السلاح الحى المرخص بمنتدى صيادين مصر (https://www.egyhunters.com/showthread.php?t=1334)

bodygard 34 06-24-2012 12:32 AM

رد: نادى مالكى السلاح الحى المرخص بمنتدى صيادين مصر

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 7308)
مقاس ال143 على طبنجة تانفوليو تانارمى شاسيها و خاماتها سميكة جدا = احساس بالقوة المفرطة غير موجود غير فى الطبنجات الكبيرة الحجم الثقيلة الوزن الغالية جدا فى السعر

لما تيجى تقارنها بمعظم الطبنجات اللى بنفس سعة الخزنة حتلاقيها اكبر فى الحجم بكتير لانهم بحجم الصب-كومباكت (حجم الربع)

متفرطش فى التحفة دى يا حاج مش حتلاقيها بالتمن اللى جبتوا بيها تانى ... سعر السلاح فى احسن احواله عمره ما حيرجع زى ما قبل 2011

بصراحه ياجنرال..موضوع انها ضربت طلقه مكدبه قبل كده اسعدنى جدا وحسيت انها مختلفه..ومش عايز ابالغ واقول انها اقوى من البريتا الشيتا..لكن اؤكد انها اتقل منها على الرغم ان سعة الشيتا 14 طلقه..

Trigger 06-24-2012 11:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bodygard 34 (المشاركة 7325)
بصراحه ياجنرال..موضوع انها ضربت طلقه مكدبه قبل كده اسعدنى جدا وحسيت انها مختلفه..ومش عايز ابالغ واقول انها اقوى من البريتا الشيتا..لكن اؤكد انها اتقل منها على الرغم ان سعة الشيتا 14 طلقه..

بصراحة يا حج محمد انا مسكت بريتات كتير قديمة و جديدة و التانفوجليو بحسها اقيم. والدى كان معاه موديل اسمه tanfoglio witness كنت فاكرها هى بس الى محملة فى خاماتها لقيت ان المسدس الى معاك فيه نفس الموضوع. ماركة نضيفة جدا و سمعتها برا مصر معروفة جدا و عندنا محدش يعرفها تقريبا!

Trigger 06-24-2012 11:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 7282)
مشكلة البراوننج الوحيدة الشاكوش القريب من يد الضارب و ممكن يقرص عليها ... غير كده كله مميزات

دى مشكلة للمبتدئين بس يا جنرال

Trigger 06-24-2012 12:12 PM

انا حتكلم عن سﻻحى السابق browning hp mark3 ﻻنى حاليا رخصتى فاضية و بدور على مسدس كويس.
المسدس مكوناته بلجيكى و متجمع فى البرتغال و متيألى انه الموديل الوحيد من براوننج الى بيتقفل غى البرتغال. المسدس مصنف فى اوروبا لﻷستخدامات القانونية law enforcment. عيار 9مم طويل. خزنة اساسية13 طلقة مش 14 زى القديم و بييجى معاه خزنة احتياطية 21 طلقة. لما جيت استورده من 4 سنين كان اهم حاجة عندى اشترى مسدس مبيعطلش و يعيش العمر كله. و البنى أدم مننا ليه موافقة استيرادية واحدة فى حياته كلها و ده خﻻنى قعدت 4 شهور بذاكر عشان اختار صح و المذاكرة جابت نتيجة ممتازة. هههههههههههه. اكبر ميزة فى المارك3 عن الهاى باور العادى هو مسكته و خامة المقبض و خامة الماسورة من جوة. الششخانات كانت معالجة بمادة و طريقة مش فى الهاى باور العادى.
نشانه بيروح زى ما انته عايز و فى اى وقت. امان الخزنة بتاعه جميل جدا و بعتبره من اذكى انظمة اﻻمان فى المسدسات. مداه عالى جدا مقارنة بمسدسات كتير معروفة زى السى زد مثﻻ. مكان تأثير الطلقات من حوالى 50 متر كان مختلف تماما عن البريتا92 و السى زد بتاع الشرطة فى احدى التجارب مع بعض اﻻصدقاء. المسدس كان ضارب اكتر من 400 طلقة و الراجل الى اشتراه كان فاكره ضارب خخزنتين بالكتير و مكنش مصدق ان المسدس ضارب كل ده و مش باين عليه وده مش بالمحافظة على المسدس بس ده كان بسبب الطﻻء و الخامة. معلش طولت عليكوا ﻻنى مش عارف امسك ايه من بعده لحد دلوقتى و انا مبعتوش عشان اشترى مسدس غالى بس انا مش حشيل حلوان مع احترامى لجميع مﻻك الحلوان

bodygard 34 06-24-2012 12:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة trigger (المشاركة 7339)
بصراحة يا حج محمد انا مسكت بريتات كتير قديمة و جديدة و التانفوجليو بحسها اقيم. والدى كان معاه موديل اسمه tanfoglio witness كنت فاكرها هى بس الى محملة فى خاماتها لقيت ان المسدس الى معاك فيه نفس الموضوع. ماركة نضيفة جدا و سمعتها برا مصر معروفة جدا و عندنا محدش يعرفها تقريبا!

تقريبا والله اعلم يا بو حميد ان المستوردين هنا فى مصر ماهتموش انهم يجيبوها من زمان بحكم اهتمامهم بالشركات اللى بتشغل الشرطه فى دول العالم ..زى البريتا والواتر والبراوننج...الخ وتانفوليو شركه فى بدايتها كانت مهتمه بالمدنيين اكتر من الجهات الرسميه..اعتقد ان ده السبب فى ندرتها هنا فى مصر..بالمناسبه التانفوليو الويتنس اللى كانت مع والدك دى من الحاجات الجامده قوى واعتقد انها تتساوى مع مستوى ال كولت 1911 ولو انى باشوفها فيها شبه شويه من ال سى زد 75..لكن بشكل عام هى اكيد طبنجه جامده قوى

ahmed.76 06-24-2012 12:53 PM

عارف يا صديقى ان فراقه صعب وان شاء الله ربنا يرزقك بأحسن منه

Trigger 06-24-2012 04:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed.76 (المشاركة 7343)
عارف يا صديقى ان فراقه صعب وان شاء الله ربنا يرزقك بأحسن منه

حبيبى يا أحمد بك

Compact 06-25-2012 01:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة trigger (المشاركة 7341)
انا حتكلم عن سﻻحى السابق browning hp mark3 ﻻنى حاليا رخصتى فاضية و بدور على مسدس كويس.
المسدس مكوناته بلجيكى و متجمع فى البرتغال و متيألى انه الموديل الوحيد من براوننج الى بيتقفل غى البرتغال. المسدس مصنف فى اوروبا لﻷستخدامات القانونية law enforcment. عيار 9مم طويل. خزنة اساسية13 طلقة مش 14 زى القديم و بييجى معاه خزنة احتياطية 21 طلقة. لما جيت استورده من 4 سنين كان اهم حاجة عندى اشترى مسدس مبيعطلش و يعيش العمر كله. و البنى أدم مننا ليه موافقة استيرادية واحدة فى حياته كلها و ده خﻻنى قعدت 4 شهور بذاكر عشان اختار صح و المذاكرة جابت نتيجة ممتازة. هههههههههههه. اكبر ميزة فى المارك3 عن الهاى باور العادى هو مسكته و خامة المقبض و خامة الماسورة من جوة. الششخانات كانت معالجة بمادة و طريقة مش فى الهاى باور العادى.
نشانه بيروح زى ما انته عايز و فى اى وقت. امان الخزنة بتاعه جميل جدا و بعتبره من اذكى انظمة اﻻمان فى المسدسات. مداه عالى جدا مقارنة بمسدسات كتير معروفة زى السى زد مثﻻ. مكان تأثير الطلقات من حوالى 50 متر كان مختلف تماما عن البريتا92 و السى زد بتاع الشرطة فى احدى التجارب مع بعض اﻻصدقاء. المسدس كان ضارب اكتر من 400 طلقة و الراجل الى اشتراه كان فاكره ضارب خخزنتين بالكتير و مكنش مصدق ان المسدس ضارب كل ده و مش باين عليه وده مش بالمحافظة على المسدس بس ده كان بسبب الطﻻء و الخامة. معلش طولت عليكوا ﻻنى مش عارف امسك ايه من بعده لحد دلوقتى و انا مبعتوش عشان اشترى مسدس غالى بس انا مش حشيل حلوان مع احترامى لجميع مﻻك الحلوان

مش حتلاقى حاجة من اللى انته عايزها بالسعر اللى فى دماغك غير فى الصعيد ... بطل كسل :)

أشرف صبرى 06-26-2012 03:27 AM

انا أول مسدس ليا الماكروف....أنا كنت قلت تاريخه إنه كان يمتلكه لواء سابق الله يرحمه.....وكان جايبه من روسيا.... و لما ضربت بيه ف الاول كان فيه طلقات مكدِّبه......لكن لما إشتريت ال 100 طلقه الأخرنيين حسيت بميزة المسدس لأنهم مفيهمش مكدِّب.....لغاية دلوقتى ماتباعش علشان انا طالب فيه تمن غالى

Trigger 06-26-2012 03:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أشرف صبرى (المشاركة 7391)
انا أول مسدس ليا الماكروف....أنا كنت قلت تاريخه إنه كان يمتلكه لواء سابق الله يرحمه.....وكان جايبه من روسيا.... و لما ضربت بيه ف الاول كان فيه طلقات مكدِّبه......لكن لما إشتريت ال 100 طلقه الأخرنيين حسيت بميزة المسدس لأنهم مفيهمش مكدِّب.....لغاية دلوقتى ماتباعش علشان انا طالب فيه تمن غالى

السعر مش غالى مقارنة بالحالة. انا مشفتش مسدس مكاروف بحالة الزيرو زى الى معاك ده يا أشرف باشا وﻻ حتى فى الصعيد المليان مكاروف.

الساعة الآن 08:50 PM