قديم منذ /05-24-2013, 11:20 PM   #19

سامح حلمى
صياد نشيط

سامح حلمى غير متواجد حالياً

المكان : 6 October
 تقييم المستوى : 10

افتراضي رد: الحكم القانوني للدفاع عن النفس لحاملي الاسلحه المرخصه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد جمال الشافعي مشاهدة المشاركة
اخي الفاضل سامح بك
انا سالت عن الجزء الثاني من سؤال حضرتك ومع ان الرد مش عاجبني ومستفز جدا لكنه صادر عن شخصيه قانونيه اجلها واحترمها وكما اخبرني سيادته انه لا يجوز استخدام السلاح في غير الغرض المرخص من اجله وسالته بوضوح يعني انا لو خارج اصطاد او راجع من تدريب الرمايه بالبندقيه وطلع عليا بلطجي المفروض اني اقوله استني لما اجيب سلاح مرخص للدفاع مش للصيد !!!!
وكان الرد ان القانون يتيح ترخيص سلاح بغرض الدفاع وسلاح بغرض الصيد ولو كان من الممكن استخدام نفس السلاح في جميع الاغراض لما نص القانون علي الغرض من الترخيص وفي جميع الاحوال فان الموضوع سلطه تقديريه لاعضاء النيابه والقضاء في مثل هذه الاحوال والعقوبه لن تتساوي مع عقوبه استخدام سلاح بدون ترخيص وهي سلطه تقديريه كما ذكرت
اعتقد فيه حاجات كتير عايزه تتعدل في البلد دي
مع ان الرد ده مش منطقى على الاطلاق زى ما حضرتك بتقول لكنى متأكد من مصداقية الشخصية المحترمة اللى قالتلك الرد ده
أنا برضه سالت و سمعت رأى مختلف شوية و هو انه ممكن تستخدم سلاح مرخص للرماية فى الدفاع عن نفسك و ده مش هيضر بموقفك فى قضية الدفاع الشرعى فى حالة التعرض للخطر الشديد (لأنك مثلا ممكن تستخدم أى حاجة متاحة زى سكينة مطبخ مثلا) و لكنه ممكن يؤدى لسحب الترخيص بسبب استخدام السلاح فى غير ترخيصه و ده برضه متروك لتقدير النيابة و القضاء و ربنا يستر علينا و ما نحتاجش السلاح أبدا الا فى الرماية و الصيد