قديم منذ /01-09-2012, 12:35 PM   #1

shadow
مشرف عام سابقا

الصورة الرمزية shadow

shadow غير متواجد حالياً

تقييم المستوى : 10

افتراضي كيف تصنع رش الهولو بوينت فى منزلك بكل سهوله

أعضاء المنتدى الكرام أنهرده أنا حقوم بعملية شرح مفصلة مدعومه بالصور لعملية تحويل الرش ال gamo match ال رش hollow point ( متفجر ) لأن هذا النوع مطلوب بشده من الصيادين نظرا لقوتة المفرطه ودقته فى التصويب وغير متوافر فى مصر بالمرة أو معظم الدول العربية لخطورته الشديدة على الأجسام .. هذا غير أنه قادر على قفل أى طائر مهما كان حجمه كالبط والوز هذا لعيار 22=5.5ملم ....
أولا.. المطلوب 1) بونطه حدادى مقاس 5 ملم قصيره من عند اى محل مستلزمات كهربائيه أو محل موان أو مستلزمات معماريه
2) مفك صليبه مقاس الرشه وده فى اى مكان
3) رش match أى نوع مقاس 5.5 ملم
طيب نعمل ايه بعد كده!!!!! ذى ما أنت شايف فى الصور تمسك الرشايه بالمفك الصليبه مش مفك عاده علشان تحافظ على الشكل الأسطوانى للرشايه ومتديقش وانت بتدخلها فى البندقيه وبعدين تمسكها وتأمنها بأيدك عشان ثبقى الرشايه والمفك وأيدك حاجه واحدة وبعدين تحفر علامه ببوذ البونطه فى منتصف الرشايه وتبدئ تلف البونطه مع الضغط الخفيف على الرشه حتلف حوالى 6 لفات وكفايه كده علشان محدش يقول الرشايه أتخرمت وفوتت و اهيه النتيحه واضحه فى الصور..... واخر صورتين للضرب على خشب زان سماكة 5سم من مسافة 10 متر ببندقيه bsa airsporter mk7 الاولى لتأثير الرشه master point والتانيه للرشه الهولو بوينت التى قمنا بعملها...
طبعا فى حد من الزملاء هيسألنى لو انا عايز اعمل 50 رشاية تاخد وقت قد ايه؟؟؟ هتاخد 15 دقيقة و اعتقد ان 50 رشاية كافية بجانب الرش المستخدم فى طلعة واحدة.لكن لما نشوف الطير و هو بينزل مقفول هتعرف قيمة الhollow point.ملحوظة يفضل استخدامه مع الطيور الكبيرة كالبط و الوز و الديوك و الغربان لمسافه لاتزيد عن 70 متر وبنادق الهاى باور...
ارجو ان اكون افدتكم.. تحياتى للجميع

الصور المرفقة
The Following 4 Users Say Thank You to shadow For This Useful Post:
ماجد كامل موسى (01-16-2013), مصطفي فيصل (04-11-2015), commando (10-08-2012), Compact (03-20-2012)