العودة   منتدى صيادين مصر > الصيد وانواعه والرحلات > الصيد البري

قديم منذ /07-24-2012, 11:32 PM   #1

محمد حسام
مشرف

محمد حسام غير متواجد حالياً

المكان : مصر
 تقييم المستوى : 16

افتراضي اخطر عشره ثعابين كوبرا

الكوبرا : تعد هذه الافاعى من اكثر الكائنات المخيفه على كوكبنا . غالبا معظم افاعى الكوبرا تمثل خطوره فى جميع انحاء العالم بسبب سمومها الفتاكه وسلوكها شديد العداء
دعونا نرى اخطر عشره افاعى من هذه الفصيله الفتاكه التى تخبرنا لما هذا الحجم والوزن الهائل والسم الفتاك والخسائر البشري
تم اختيار هذه العينات بعد ملاحظة سلوكها فترات طويله
كان لهذه الافاعى شأن كبير عند الهندوس حيث اعتقدوا ان هذه الافاعى هديه من الالهه وعلى الرغم من ذلك فى الهند تعد حياة الانسان اكثر اهميه من حياه الافاعى
افاعى الكوبرا لها العديد من الانواع التى لخصناها لكم فى قائمه بها اخطر افاعى الكوبرا فى العالم
لذا هىا نستمتع بهذا الموضوع المميز ولا تنسوا ابداء رايكم بعد الانتهاء منه
اخطر عشره ثعابين كوبرا
-ثعابين كوبرا “الراس” يبلغ طولها المتر ونصف وتعتبر واحدة من أخطر الثعابين السامة فى أفريقيا. فهو موجود فقط في المنطقة الجنوبية الغربية من أفريقيا ولكن هذا يشمل البلاد المكتظة من جنوب أفريقيا ويواجهها الانسان كثيرا فى فى هذه المناطق. تؤدى لقتل اعداد هائله من السكان مقارنتا بما يتسبب به الاعداد الاخرى . لون جلده يمكنه من التختفي بسهولة في المحيط الطبيعى . عندما يحاصر فإنه يحرك الجزء الأمامي من جسمه لاعلى لارهاب العدو.. ثم يبدا الهجوم .سم هذا النوع يعتبر فتاك فهو يهاجم الجهاز العصبى المركزى مباشرة. مما يؤدى لشل العضلات ، ويتسبب في فشل الجهاز التنفسي. يمكن أن تقتل لدغة واحدة فقط من ثعبان كوبرا الرأس عدد يصل لستة أشخاص. واحدة من أسوأ صفات ثعابين كوبرا الرأس انها لا تكتفى بلدغه واحده وانما تكرر الضربات باستمرار حتى يموت الضحيه او يتمكن من الهروب بعيدا
اخطر عشره ثعابين كوبرا
- هذا النوع معروفا ب كوبرا اوكسوس او كوبرا آسيا الوسطى يعتبر واحداً من الأنواع الأكثر خطورة لسمها الفتاك. يصل طول هذا النوع من الافاعى حوالى 1.8 الى 1,9 متر ويتواجد معظمها في باكستان وشمال الهند. ومع ذلك لم ترى ابدا حاملةً اللون الاسود الكامل ،. هذا النوع يعد واحدا من أندر أنواع الثعابين الكوبرا ولديه قدرة للبقاء على قيد الحياة كبيرة سببها فإنه يمكن أن يعيش بسهولة في درجة حرارة عالية حرارة تصل ل 40 درجه مئويه بالاضافه الى غدد السم فى هذه الحيوانات السامة كبيرة والسم فتاك لدغة واحدة من الثعابين ‘الكوبرا الآسيوية الوسطى يتطلب عناية طبية فوريه نظراً لأنه يمكن أن يؤدي إلى الوفاة إذا لم تحصل الضحيه على العنايه اللازمه خلال أول 8 دقائق
اخطر عشره ثعابين كوبرا
- كوبرا العنق الاسود التي تعد واحدة من أكثر غرابة نظرا لخطورتها نظرا لاساسيات طريقه الهجوم الخاص بها المختلفه كثيرا عند مقارنتها باى نوع اخر. بعيدا عن طريق اسلوب الحقن عن طريق العض كباقى انواع الثعابين . فان هذا النوع لديه القدره على اصابه الفريسه بالسم من على مسافه تصل لثلاثة امتار من مكان تواجده .اذا استطاع السم الوصول لعين الضحيه سيتسبب فى فقدانها حاسه الابصار نهائنا . وغالبا ما تكون موجودة في افريقيا الصحراوية. ايضا يختلف لونها تبعا لمكان تواجدها ولكن فى معظم الاحيان تكون صفراء او سوداء
اخطر عشره ثعابين كوبرا
- مونوكليد كوبرا ينتشر هذا النوع من الافاعى على نظاق واسع فى جميع أنحاء وسط وجنوب آسيا. سمومها شديده الخطوره. عضة واحدة من هذا الثعبان تؤدى الى قتلك فى وقت قصير جدا. يبلغ طول البالغين منها المترين على الرغم من خطوره هذا النوع . فهم لا يتسببوا فى خسائر بشريه مذكوره حيث يتواجدون فى اماكن الفئران و الضفاضع و غيرها من القوارض صغيره الحجم والمتوسطة. يرجع سبب تواجده فى هذه الاماكن لان هذه القوارض بمثابه مصدر رايسى للغذاء بالاضافه الى الحيوانات والطيور والسحالى التى تدخل ضمن قائمته الغذائيه . نظام الدفاع للثعابين ‘الكوبرا مونوكليد’ مشابه للاخرين حيت يتم برفع الرأس الى اعلى .تماما مثل الانواع الاخرى
اخطر عشره ثعابين كوبرا
- افعى البصق موزامبيق. تبث سمها على خصومها قبل ان يبادروا بمهاجمتها . هذا صحيح مثلما تفعل كوبرا العنق الاسود . لدى هذا النوع من الافاعى القدره على بث السم مسافه كافيه لابقاء اعدائها بعيدين عنها والا سيكونوا مسئولين عن العواقب التى ستحدث بالتاكيد .
هذه الافعى لا تستعين بالسم فقط لكى تقتل لكن ايضا تبحث عن طرق لردع اعدائها بدون اللجوء الى العض
لون هذه الافعى متغير ولكن فى معظم الاوقات يكون بين الزيتونى والرمادى .او البنى البعض منهم لديه راس سوداء
يصل طول البالغين الى ثلاثه اقدام واحيانا يزيد بمقدار بوصتين عن هذا . لديها سم خطير فى كل الاستخدامات سواء البصق او العض واذا وصل السم للعين فانه يسبب فقدان الابصار تماما ومباشرةً
اخطر عشره ثعابين كوبرا

الكوبرا المصريه لدى البعض تمثل اهميه دينيه عميقه . هذه الافعى توجه عضتها السامه بحيث تستهدف الجهاز العصبى وتقوم بفتك نبضات الاعصاب وتسبب شلل العضلات وبالتالى عدم القدره على التنفس . تتواجد افاعى الكوبرا فى مصر غالبا فى المناطق الصحراويه .وهو احد افاعى الكوبرا التى استخدمها الملوك للفخر والترفيه والقضاء على وقت الفراغ
وهو احد اشهر انواع الثعابين فى العالم . وبحسب قول الكثيرين من صيادى الثعابين فهذا النوع من الافاعى يمثل الفراعنه فى مصر ..يتواجد هذا النوع على الاغلب فى افريقيا وشبه الجزيره العربيه .
يبلغ طول البالغ منها اكثر من 2 متر وفى بعض الاحيان يصل الى 3 امتار وهذا نادر جدا
اخطر عشره ثعابين كوبرا
كوبرا الغابه . ايضا تسمى كوبرا الشفاه ذات اللونين الابيض والاسود . هذا النوع من الافاعى مميت وخطير للغايه .تتواجد غالبا فى الادغال والغابات فى افرقيا . يعتبر اكبر انواع الكوبرا فى افرقيا واطولها . هو واحد من اشد الافاعى فتكا لسمها القاتل . بصل طول البالغ منها المتران ونصف المتر واحيانا يتخطى التلاته امتار . الشئ الذى يجعل من السهوله التعرف على نوعه هو جلده . غالبا ما يكون لونه خليطا من ثلاثه الوان على حدى . يتواجد فى سيراليون “غرب كينيا ” . واذا وجد فى غرب السافانا الافريقيه ولكن يتغير لونها الى الابيض والاصفر
يمكن ايضا ان يتواجد بين شرق افرقيا الى منتصف جمهوريه الكونغو الديموقراطيه .ويكون لونه الابيض مع” لون الزبدى”
كوبرا الغابه شديده العدائيه فى طبيعتها ولن تتردد للعض لو كان هناك طريق مباشر لضحيه متحركه
اخطر عشره ثعابين كوبرا
كوبرا عصابة العنق الباصقه تعرف ايضا باسم رينخالس وحاليا تعتبر هذه الانواع من الكوبرا اخطر انواع البصق فى افرقيا
بالاضافه الى احصائها ضمن قائمه اخطر افاعى الكوبرا الباصقه .
ويتميز هذا النوع من الافاعى بانه ممثل محترف فيمكن ان يتظاهر بالموت حتى ياتى اليه صيده بنفسه وملأ ارادته .اكثر من مره يمر اشخاص بهذا النوع ويظنون انه ميتا بالفعل ويتم عضهم من قبل هذا النوع .يعتبر هذا النوع شديد الذكاء ويجب ان تكون واعيا تماما خلال التعامل معه .هناك فقط القليل من الافاعى بامكانها التظاهر بالمرض والموت ولكن هذا النوع هو الافضل بلا منازع فى التظاهر بالموت والتمارض . عندما يتغير سلوكه للعدائيه يصبح من المستحيل ايقافه عن مطارده الفريسه ومهاجمتها . ولن يتركها الا وهو متاكد مائه بالمائه من موتها وانها لن تعود مرة اخرى .
يبلغ طولها 110 سم وغالبا ما تكون سوداء اللون
اخطر عشره ثعابين كوبرا
ثعابين ‘الكوبرا الهندية’ وتسمى أيضا الكوبرا المراقبه وأنها واحدة من اكثر الحيوانات المخيفه في شبه القارة الهندية. غالبا ما يعتمدون على القوارض فى طعامهم . وتوجد عادة في الأدغال ولكن لكى تبحث عن طعامها فانها غالبا ما تاتى فى اماكن تواجد البشر. وتوجد الأفاعي ‘الكوبرا الهندية’ معظمهم في الخيزران سواء كانت قريبه أو بعيده عن المناطق الحضريه. الكثير من المرات لوحظ عدم كون هذا النوع عدائيا بالمقارنه بباقى الانواع على قائمه اخطر الافاعى الفتاكه. عند تعاملها مع البشر . فى البدايه عندما يكون هناك اتصال مباشر بين هذا النوع وبين الانسان فإن اول ما تحاول فعله هو الابتعاد على العكس تماما مما يفعله باقى الافاعى الموجوده على قائمتنا اليوم ويتغير هذا السلوك تماما اذا شعرت بان هذا الشخص سيهاجمها وتحاول بعدها بكل السبل عض وحقن الفريسه بسمها الفتاك .يبلغ طول الكوبرا البالغه المتران . احد اهم الاسباب التى جعلت هذا النوع ضمن افتك 10افاعى فى العالم هو تسببها فى مقتل اكثر من 10.000 فرد كل عام فى الهند بواسطه هذه الافعى الفتاكه
اخطر عشره ثعابين كوبرا
و باستثناء اسمها , فهى في الواقع تعتبر ملوك ثعابين الكوبرا في عالمنا المعاصر , و هذا ايضا احد اسباب تسيمتها بـ “الكوبرا الملك” , و اكبر ثعبان كوبرا موجود في العالم هو ” الكوبرا الملك ” و يمكنه ان ينمو الى اكثر من 18 قدم وبسبب هذا الطول يطلق عليها ايضا ” الثعابين العملاقة ” ,و على الرغم من من ان اطول الثعابين يمكن ان توجد في معظم انحاء العالم ,فهذه اطول الثعابين السامة !
و “الكوبرا الملك” لديه امكانية رفع ثلث جسده عند الغضب او المهاجمة و لديه امكانية التحرك للامام في هذه الوضعية المرعبة , تخيل فقط ارهاب ثعبان يستطيع الوقوف وجها لوجه اما انسان ,و يمكن للبعض الشعور بالقليل من الخوف فقط بعد تخيل ذلك , لذلك فكر فقط في هؤلاء الذين اصبحوا ضحايا لهذه الثعابين السامة المميتة !
انه ثعبان ذو دم بارد ! و غالبا ما يوجد في اندونيسيا و الفليبين و جنوب الصين و غرب الهند .
“الكوبرا الملك” متسلق ممتاز للاشجار ولديه حاسة بصر حادة . و يعتبر سم الكوبرا الملك الاشد فتكا على الرغم من ان سميته ليست عالية كسمية الكوبرا الهندي , و على الرغم من ذلك فالحجم الكبير للسم المحقن يقوم بعمل الفارق . و هو فعال بالدرجة الكافية ليقتل فيلا بالغا او 20 شخصا.
وحاليا , في قائمة ثعابين الكوبرا الاكثر خطورة , يحتل “الكوبرا الملك” المركز الاول

The Following 5 Users Say Thank You to محمد حسام For This Useful Post:
ahmed.76 (07-25-2012), bodygard 34 (07-24-2012), Compact (07-27-2012), سيف العدل (05-10-2013), Trigger (07-27-2012)

قديم منذ /07-25-2012, 12:05 AM   #2

bodygard 34
مشرف قسم الصيد البحري والنهري

الصورة الرمزية bodygard 34

bodygard 34 غير متواجد حالياً

المكان : الزقازيق
 تقييم المستوى : 15

افتراضي رد: اخطر عشره ثعابين كوبرا

موضوع رائع ومجهود تشكر عليه واضافه قيمه..لى تجربه مع الكوبرا الملك فى بداية التسعينات..غيرت عندى بعض المفاهيم فيما يخص قدرات اليشر الغير طبيعيه.. حيث كان اركان تجربتى ثلاث انا والكوبرا الملك والثالث وما ادراك ما الثالث احد افراد طائفة الرفاعيه التى طالما سمعنا عن قدراتهم الغير طبيعيه فى السيطره على الثعابين..وهومالم اكن اؤمن به حتى مررت بهذه التجربه الفريده والتى تدخل تحت نطاق (الميتافيزيقا) او ماوراء الطبيعه.. ولنا حديث اخر

The Following 2 Users Say Thank You to bodygard 34 For This Useful Post:
محمد حسام (07-25-2012), قناص الظلم (07-25-2012)

قديم منذ /07-25-2012, 01:58 AM   #3

محمد حسام
مشرف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bodygard 34 مشاهدة المشاركة
موضوع رائع ومجهود تشكر عليه واضافه قيمه..لى تجربه مع الكوبرا الملك فى بداية التسعينات..غيرت عندى بعض المفاهيم فيما يخص قدرات اليشر الغير طبيعيه.. حيث كان اركان تجربتى ثلاث انا والكوبرا الملك والثالث وما ادراك ما الثالث احد افراد طائفة الرفاعيه التى طالما سمعنا عن قدراتهم الغير طبيعيه فى السيطره على الثعابين..وهومالم اكن اؤمن به حتى مررت بهذه التجربه الفريده والتى تدخل تحت نطاق (الميتافيزيقا) او ماوراء الطبيعه.. ولنا حديث اخر
الف شكرا لتعليق حضرتك الجميل وفى انتظار سماع باقى التجربه الخطيره الشيقه جدا

The Following User Says Thank You to محمد حسام For This Useful Post:
قناص الظلم (07-25-2012)

قديم منذ /07-25-2012, 04:41 AM   #4

قناص الظلم
المشرف العام

الصورة الرمزية قناص الظلم

قناص الظلم غير متواجد حالياً

المكان : مثلث برمودا
 تقييم المستوى : 11

تحياتى يا استاذ محمد يامبدع - ممتاز ومتاءلق كالعاده - انا حاولت كتير اجيب صوره ومعلومات لكوبرا راس الرجاء الصالح الموجود هنا تحت اسم كبرا الراس ماعرفتش خالص تحياتى لمثابرتك الموضوع دا صعب جدا مافى معلومات عنه كفايه - بس معك مافى مستحيل

توقيع قناص الظلم :

انتهى زمن الفروسيه - لم تنقرض الخيول ولكن انقرض الفرسان

The Following 2 Users Say Thank You to قناص الظلم For This Useful Post:
bodygard 34 (07-26-2012), سيف العدل (05-10-2013)

قديم منذ /07-25-2012, 09:41 AM   #5

محمد حسام
مشرف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناص الظلم مشاهدة المشاركة
تحياتى يا استاذ محمد يامبدع - ممتاز ومتاءلق كالعاده - انا حاولت كتير اجيب صوره ومعلومات لكوبرا راس الرجاء الصالح الموجود هنا تحت اسم كبرا الراس ماعرفتش خالص تحياتى لمثابرتك الموضوع دا صعب جدا مافى معلومات عنه كفايه - بس معك مافى مستحيل
ربنا يبارك فيك ويترح فيك البركه العفو يمعالى الباشا انت استاذنا الكبير

The Following User Says Thank You to محمد حسام For This Useful Post:
قناص الظلم (07-25-2012)

قديم منذ /07-26-2012, 02:11 AM   #6

bodygard 34

اسمحولى ان اقص عليكم قصه غريبه شويه حدثت لى فى بداية التسعينات وتخص هذا الكائن الشرس والخطير المسمى الكوبرا الملك او ملك الكوبرا..بدايه انا من الناس اللى مابتخافش الا من الصراصير(اوسموها بقرف بشده)وطوال عمرى بقابل تعابين وعقارب اشكال والوان لأن بيت والدى وانا طفل كان بجوار مشتل اخشاب تبع وزارة الزراعه مساحته كبيره جدا وكنا بنسميه الغابه لأن كان فيه اشكال والوان من الحيونات زى التعابين والضفادع والعقارب والقنافد والحرب(جمع حرباء) واتعلمت من صغرى ازاى امسك تعبان من غير مايأذينى او أأذيه عشان كده انا خضت التجربه المرعبه اللى ححكيها وانا معايا جرأتى القديمه مع التعابين (بس ماكنتش اعرف ان الكوبرا بهذه الدرجه من الخطوره والسرعه)..القصه انا كنت باشتغل فى احدى الشركات الرائده فى صناعة الملابس الجاهزه وكان المصنع مقام على ارض اساسا صحراويه وفى احد الايام كنت عند المدير العام فى مكتبه وسمعنا دوشه جايه من عند البوابه الرئيسيه وطلب منى المدير انزل اشوف فى ايه وابلغه بالتليفون ..نزلت لأقيت مدير امن الشركه بيحاول يطرد واحد لابس جلابيه وشكله زى عمال التراحيل(شكله غلبان) والراجل مصّر يدخل ولما سألت مسئول الامن قال ان الراجل بيقول انه شامم(ايوه شامم) ريحة تعبان عندنا خلف سور الشركه وضرورى يدخل يجيبه.. فضكحت وطلبت المدير فى التليفون وابلغته فقال لى ممكن يكون نصاب او من الرفاعيه ..فتشوه الاول وسيبوه يخش لو مش معاه حاجه(قصده تعبان مخبيه فى هدومه) فعلا تم التفتيش وسبناه يدخل ويادوبك مشى خطوتين وقال اهه لاقينا تعبان صغير وغلبان قاعد يحك جسمه فى حرف طوبه عشان يغير جلده والراجل مد ايده مسكه بسهوله وحطه فى علبه من الخوص وقال لنامتشكرين وسلام عليكوا..لحد هنا مافيش مشكله ..ميل على واحد من العمال اللى بيشتغلوا فى المصنع وقال لى احنا بنشوف تعبان كبير جنب الغلايات اكتر من مره ماتخليه يمسكه يا أستاذ..ندهت على الراجل وقلت له انت مين قال لى اسمه وانه من الرفاعيه الاصليين مش من النصابين..قلت له طيب لو ممكن تفتش المصنع عشان لو فى حاجه تانيه يمسكها؟؟ ومقولتلوش انهم شافوا تعبان تانى..قال مافيش مانع بس تراضونى اذا مسكته قلت له ماشى ... بدأ الراجل يتحرك من مكان التعبان اللى مسكه وفى خط موازى للسور ويقرأ حاجات وكلام حافظه انا مفهمتش منه حاجه بس كنت بضحك وباتسلى وخلاص..لحد ماجه قصاد مخزن للهوالك معمول تحت الارض وله فتحه بننزله بسلم حديد ووقف وقال كلامه اللى زى الطلاسم هنا صدرت من المخزن صفاره واضحه وحاده جدا لدرجة اننا كلنا التفتنا ندور على مصدرها ومش عارفين ..الراجل بص لى وقال لى ..ايه ده يا أستاذ انتوا عندكوا هنا مشكله كبيره فى وحش فى الاوضه دى وشاور على المخزن..طلبت منه تكرار كلامه وطلاسمه ووشه لى عشان اتأكد انه مش هو اللى بيصفر..فعلا كرر الكلام وصدرت نفس الصفاره من المخزن..طلب انه ينزل لوحده للمخزن وانا رفضت واصريت انى انزل معاه اناومسئول الامن فحذرنى عشان فى امور مش لازم اشوفها بينه وبين التعبان(عهود) على حسب تعبيره..وان التعبان مش حايهاجمه لكن هايهجم على او على زميلى وحايبقى متنرفز قوى لو شفناه وهو تحت سيطرة الرفاعى ..ده كله وانا باضحك واقول ماعلش حانبقى نراضى التعبان بكلمتين ونبوس راسه عشان مايزعلش..المهم نزلنا وراه ووقف فى نص المخزن وبدأيقرا كلام تانى غير الطلاسم الاولى.. ومشى خطوتين فى اتجاه احد الاركان اللى فيها شوية كراكيب وشمر ايده بالراحه وفجأه مد ايده بين الكراكيب وسحب اكبر واغرب كائن زاحف قابلته فى حياتى تعبان طوله اكتر من مترين ونص قطره حوالى 20 سم وخارج معاه بسلاسه غريبه ودون مشاكل... بس بمجرد ما شافنى انا ومسئول الامن عينك ما تشوف الا النور بحاول يملص من ايد الرفاعى وكأننا قتلنا ابوه وبيحاول يهاجمنا ..انا وزميلى تجمدنا ماعرفناش نتحرك ولا نطلع على السلم الحديد..الغريب فى التعبان ده انه كان بينشر اجنابه (الوضع الطبيعى للكوبرا فى حالة الهجوم) وهو فى ايد الراجل ولا يلتفت للراجل هو عايزنا احنا..ولا انسى عينه ابدا اول مره اشوف عين تعبان لونها فيروزى وبدون ننى وبارزه بوضوح عن رأسه..شكله مرعب جدا..المهم لمينا اعصابنا بعد مالراجل قعديكلم التعبان (ايوه يكلمه )لحد ماهدى وطلعنا فوق فى النور..واحنا فى حالة ذهول..والراجل فى حالة سعاده غامره ليه ماعرفش..وقفنا بعيد وسألنى الراجل شفت حاجه زى دى قبل كده قلت له لأ طبعا ..قال لى دى عهود من ايام سيدنا سليمان عليه السلام لا يتوارثها الا الرفاعيه الحقيقيين بس احنا اتكتب علينا الشقى والغلب وعمرك ماتلاقى رفاعى حقيقى غنى ومرتاح..مش عارف ليه وهو مافسرش كلامه ده.. المهم وفى مفاجأه من العيار الثقيل رمى التعبان على الارض امام الكل وقرا شوية كلام من بتوعه لقيناالتعبان زى الميت على الارض ولا يتحرك وقال لى شكلك جرئ وعاوز تمسكه وضحك..قلت له نفسى المسه بس فجأه لقيت التعبان واقف بارتفاع جسمى كله قدام وشى ناشر جنبينه كنت حاموت ونطيت لورا بعيدعنه..ضحك الراجل وقالى انا حاخليك تمسكه ومش حايعمل لك حاجه..رفضت طبعا وبشده بس هو قال لى لسه مش واثق فى؟؟؟قلتله واثق بس برضه العمر مش بعزقه وهو ناويلى انا على شر.. قال لى مالكش دعوه انا مسئول عنك وهو مابيرفضش لى طلب ومسكنى من كتفى والتعبان فى ايده التانيه وقعد يقول كلام كتير من طلاسمه وفجأه حط التعبان حوالين رقبتى.. ايوه حوالين رقبتى واقسم بالله لم يتحرك التعبان نهائيا كأنى لابس كرافته وزنها ييجى 15 كيلو ولا اكتر بس مش رابطها وقعد الراجل يضحك وانا ميت من الرعب وخايف اتحرك ومد ايده مره تانيه وشاله من من على كتفى وقال لنا سلام عليكم انا عايز بس اى حاجه افطر بيها اصلى ماكلتش حاجه من الصبح..خد اللى فيه النصيب ومشى ولم نراه مره تانيه..صدقوا او لاتصدقوا لكم مطلق الحريه لأنى شخصيا لو حد حكى لى قصه زى دى مش حاصدقه.. لكنها حصلت بالفعل والله

The Following 6 Users Say Thank You to bodygard 34 For This Useful Post:
ahmed.76 (07-27-2012), محمد حسام (07-26-2012), Compact (07-26-2012), سيف العدل (05-10-2013), Trigger (07-27-2012), قناص الظلم (07-26-2012)

قديم منذ /07-26-2012, 03:54 AM   #7

قناص الظلم
المشرف العام

الصورة الرمزية قناص الظلم

قناص الظلم غير متواجد حالياً

المكان : مثلث برمودا
 تقييم المستوى : 11

مصدقينك يا حاج - وانا شفت حارس رفاعى كان على معدات مبانى فى ارض بتتبنى راجل عنده حوالى 70 سنه لما اتحفرت الحفره قال كلام ولقينا الثعابين بتيجى لوحدها قريبه منه بس احجام متوسطه ملاء جيوب السياله بتاعته وكان معاه كيس قماش فى فلوس حط فيه 5ثعابين بس برده الحركه الرخمه دى حطه على رقبتى انا واصحابى على غفله شكلها عاده متوارثه وكان دايما ييجى يقعد معانا ويطلعهم يلعب بيهم بس سالته بتبيعهم قال لاء ورفض يفصح عن السبب محتمل ان العهد يمنعه من بيع الثعابين دول لو بيبيعوهم كان زمانهم مليونيرات - واللى خلانى اعتقد كدا انى قراءت عن عائله طلبه فى ابورواش وهم صيادو ومصدروا ثعابين وليس لهم عهد رفاعى حتى ان بعض رجالهم ماتو اثناء الصيد فهم لهم طرق للصيد وليس عن طريق العهد - السرد ممتاذ ياحاج محمد وكانى كنت مع حضرتك - بارك الله فيك وحفظ الله الجميع من هذه المخلوقات

توقيع قناص الظلم :

انتهى زمن الفروسيه - لم تنقرض الخيول ولكن انقرض الفرسان

The Following 4 Users Say Thank You to قناص الظلم For This Useful Post:
محمد حسام (07-26-2012), bodygard 34 (07-26-2012), سيف العدل (05-10-2013), Trigger (07-27-2012)

قديم منذ /07-26-2012, 02:30 PM   #8

bodygard 34

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناص الظلم مشاهدة المشاركة
مصدقينك يا حاج - وانا شفت حارس رفاعى كان على معدات مبانى فى ارض بتتبنى راجل عنده حوالى 70 سنه لما اتحفرت الحفره قال كلام ولقينا الثعابين بتيجى لوحدها قريبه منه بس احجام متوسطه ملاء جيوب السياله بتاعته وكان معاه كيس قماش فى فلوس حط فيه 5ثعابين بس برده الحركه الرخمه دى حطه على رقبتى انا واصحابى على غفله شكلها عاده متوارثه وكان دايما ييجى يقعد معانا ويطلعهم يلعب بيهم بس سالته بتبيعهم قال لاء ورفض يفصح عن السبب محتمل ان العهد يمنعه من بيع الثعابين دول لو بيبيعوهم كان زمانهم مليونيرات - واللى خلانى اعتقد كدا انى قراءت عن عائله طلبه فى ابورواش وهم صيادو ومصدروا ثعابين وليس لهم عهد رفاعى حتى ان بعض رجالهم ماتو اثناء الصيد فهم لهم طرق للصيد وليس عن طريق العهد - السرد ممتاذ ياحاج محمد وكانى كنت مع حضرتك - بارك الله فيك وحفظ الله الجميع من هذه المخلوقات
والله يا قناص لو كان اياميها فى كاميرات متوفره زى اليومين دول وموبايلات كان حيبقى فيلم ماحصلش...التعابين الصغيره دى كانت متوفره فى الغابه بتاعة وزارة الزراعه وكانت غير مؤذيه خالص وانا ربيت واحد منهم ايام ماكنت فى ثانوى ..بس امى رحمة الله عليها طردتنى من البيت انا وهو وقالت لى لو عاوز ترجع ارجع من غيره..اصله كان بيصدر صوت مرعب لو حد غيرى جه جنبه لدرجة ان الكلب بتاعى (شارلى) المتوحش كان بيخاف منه

The Following 5 Users Say Thank You to bodygard 34 For This Useful Post:
محمد حسام (07-26-2012), Compact (07-26-2012), سيف العدل (05-10-2013), Trigger (07-27-2012), قناص الظلم (07-26-2012)

قديم منذ /07-26-2012, 11:58 PM   #9

Compact
جنرال المنتدى

الصورة الرمزية Compact

Compact غير متواجد حالياً

تقييم المستوى : 19

الناس فيما يعشقون مذاهب يا حاج محمد يا ابو قلب حديد

The Following 4 Users Say Thank You to Compact For This Useful Post:
ahmed.76 (07-27-2012), bodygard 34 (07-27-2012), Trigger (07-27-2012), قناص الظلم (07-27-2012)

قديم منذ /07-27-2012, 12:50 AM   #10

bodygard 34

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact مشاهدة المشاركة
الناس فيما يعشقون مذاهب يا حاج محمد يا ابو قلب حديد
كل سنه وانت طيب يا جنرالنا يا غالى..بس الكلام ده كان زمان الواحد دلوقت مش حمل حاجه زى دى خالص

The Following 2 Users Say Thank You to bodygard 34 For This Useful Post:
Compact (07-27-2012), قناص الظلم (07-27-2012)