العودة   منتدى صيادين مصر > قسم الأسلحة > أسلحة ضغط الهواء

قديم منذ /06-07-2013, 04:09 PM   #1

محمد عاطف حسيب
صياد متفاعل

محمد عاطف حسيب غير متواجد حالياً

المكان : port said
 تقييم المستوى : 10

افتراضي سؤال فى تزيت البندقيه

لو سمحتم يا اعضاء انا عاوز اعرف ازيت البندقيه بزيت ايه او شحم ايه اصلا انا سمعت ان زيت ماكينات الخياطه مضر للسسته فازيتها ب
1-شحم سلاح
2-شحم عادى من بتاع العربيات
3-wd-40 ولا ايه بالضبط بس
و انا بزيتها تزيتته الميت طلقه

توقيع محمد عاطف حسيب :

مارس الصيد مادام الراس ما شاب تجد الصيد متعت الفتى فى شبابه

The Following User Says Thank You to محمد عاطف حسيب For This Useful Post:
قناص الظلم (06-09-2013)

قديم منذ /07-01-2013, 05:26 PM   #2

احمد حمدى
صياد جديد

احمد حمدى غير متواجد حالياً

افتراضي رد: سؤال فى تزيت البندقيه

فك البندقية وزيت الجلبة والماسورة من جوة والبستم تشحمة بفازلين طبى وما تزيتش السوستة

The Following User Says Thank You to احمد حمدى For This Useful Post:

قديم منذ /07-28-2013, 11:48 AM   #3

مجدي يوسف
صياد جديد

مجدي يوسف غير متواجد حالياً

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا هاوي قديم ولكني هنا لأول مره و عندي خبره عالية في البنادق عموما و مبتكر حلول للصوت العالي و فكفكة المسامير من شدة البندقية ولكم رأيي في النقطتين دول :
1- الصوت العالي يظهر لما يكون فيه تنفيس في البندقية أو وسع في جلبة بيت الرش - يعني لو خليت جلبة بيت الرش محكومة كويس و الفتحة اللي فيها ضيقه شويه " نصف مساحة قطر الرشة " ولو الفتحه واسعه عن كده الصوت ها يعلي و القوه تقل و لكن كده هاتكون الضربة قويه و صوتها مش عالي - أيضا لابد ان تقوم بتزييت البستم من الداخل كل 200 رشة " يعني تضع الزيت جوه البستم من فاتحة خروج الهواء قبل موقع الرشة " و الزيت طبعا مش أي زيت لازم يكون زيت سيليكون و بس - أي زيت تاني ها يتلف الجلبة و ده بالنسبة لكل الديانات ما عدا الديانا 50 - انا لاحظت ان العديد من الصيادين لا يعلمون ذلك و الزيت ده هو الوحيد الي بيحافظ على الجلبه و بيستخدم لدهان أي بلاستيك ليزيد من مرونته و لمعانه - ومميزاته انه ابيض شفاف و لا يترك أي بقع حتي علي القماش
و لو عايز تجيب زيت السيلكون ها تلاقيه في العتبة عند بتوع مكن الخياطة و النصف لتر = 40 جنيه و لو سألك عاوزه ليه قوله للخيوط و لاحظ انه مختلف عن زيت المكن المعدني و طبعا مش هوه و الفرق واضح زيت السيليكون متماسك اكثر و يتحمل الحرارة العالية و الاحتكاك - و الله هاتدعيلي

2- بالنسبه للفكفكه للمسامير سهل جدا من غير أي مواد تضاف على المسامير - انت هدفك تمتص الصدمه بين المعدن و الخشب و ده سهل - فقط فك الجزء الحديد من الخشب و ضع شريطين من الدبل فيس " Double Face " أسفل الحديد في مواجهة الخشب " الدبشك " و هو هايمتص الاهتزاز لأنه يحوي ماده مطاطيه و ادعيلي لما تلاقي بندقيتك اتبدلت - بدون صوت و لا فكفكه . ..... المصريين كلهم فن و مهاره و لا إيه

The Following 5 Users Say Thank You to مجدي يوسف For This Useful Post:
محمد أحمد عيسوى (08-04-2013), محمد عاطف حسيب (08-27-2013), سيف العدل (08-28-2013), Trigger (07-28-2013), عماد جندى (07-30-2013)

قديم منذ /07-28-2013, 05:14 PM   #4

Trigger
المشرف العام

Trigger غير متواجد حالياً

المكان : THUNDERBOLT
 تقييم المستوى : 50

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مجدي يوسف مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا هاوي قديم ولكني هنا لأول مره و عندي خبره عالية في البنادق عموما و مبتكر حلول للصوت العالي و فكفكة المسامير من شدة البندقية ولكم رأيي في النقطتين دول :
1- الصوت العالي يظهر لما يكون فيه تنفيس في البندقية أو وسع في جلبة بيت الرش - يعني لو خليت جلبة بيت الرش محكومة كويس و الفتحة اللي فيها ضيقه شويه " نصف مساحة قطر الرشة " ولو الفتحه واسعه عن كده الصوت ها يعلي و القوه تقل و لكن كده هاتكون الضربة قويه و صوتها مش عالي - أيضا لابد ان تقوم بتزييت البستم من الداخل كل 200 رشة " يعني تضع الزيت جوه البستم من فاتحة خروج الهواء قبل موقع الرشة " و الزيت طبعا مش أي زيت لازم يكون زيت سيليكون و بس - أي زيت تاني ها يتلف الجلبة و ده بالنسبة لكل الديانات ما عدا الديانا 50 - انا لاحظت ان العديد من الصيادين لا يعلمون ذلك و الزيت ده هو الوحيد الي بيحافظ على الجلبه و بيستخدم لدهان أي بلاستيك ليزيد من مرونته و لمعانه - ومميزاته انه ابيض شفاف و لا يترك أي بقع حتي علي القماش
و لو عايز تجيب زيت السيلكون ها تلاقيه في العتبة عند بتوع مكن الخياطة و النصف لتر = 40 جنيه و لو سألك عاوزه ليه قوله للخيوط و لاحظ انه مختلف عن زيت المكن المعدني و طبعا مش هوه و الفرق واضح زيت السيليكون متماسك اكثر و يتحمل الحرارة العالية و الاحتكاك - و الله هاتدعيلي

2- بالنسبه للفكفكه للمسامير سهل جدا من غير أي مواد تضاف على المسامير - انت هدفك تمتص الصدمه بين المعدن و الخشب و ده سهل - فقط فك الجزء الحديد من الخشب و ضع شريطين من الدبل فيس " double face " أسفل الحديد في مواجهة الخشب " الدبشك " و هو هايمتص الاهتزاز لأنه يحوي ماده مطاطيه و ادعيلي لما تلاقي بندقيتك اتبدلت - بدون صوت و لا فكفكه . ..... المصريين كلهم فن و مهاره و لا إيه
كلام صح و 100 100
و التشحيم مهم برضه للبستم و بيقلل الصوت كتير

The Following 2 Users Say Thank You to Trigger For This Useful Post:
محمد عاطف حسيب (08-27-2013), سيف العدل (08-28-2013)

قديم منذ /08-14-2013, 09:07 PM   #5

hazeeeeem
صياد جديد

الصورة الرمزية hazeeeeem

hazeeeeem غير متواجد حالياً

يفضل لتشحيم البنادق عامه
استخدام الفزلين الطبى فقط - نظرا لانه مصنوع ويحتوى على مواد طبيعية خالصه
والابتعدا تمااااما عن اى زيوت او شحومات - حيث انها تحتوى على مواد بتروليه تؤدى الى تلف الجلب
هذا عن تجارب سنين وخبره تعلمناها من صيادين قدام .
تحياتى

The Following 3 Users Say Thank You to hazeeeeem For This Useful Post:
محمد عاطف حسيب (08-27-2013), سيف العدل (08-28-2013), Trigger (08-15-2013)

قديم منذ /08-15-2013, 01:02 PM   #6

مجدي يوسف
صياد جديد

مجدي يوسف غير متواجد حالياً

فازلين أيههههههه الفازلين من مشتقات البترول و ها يبوظ الجلبة ..... أنا قولت زيت سيليكون لأنه Organic و ان كان الصيادين القدامى بيستعملوه ده عشان بنادق زمان كانت جلبتها جلد طبيعي لكن كل البنادق الحديثه من مشتقات البولي بروبيلين و البولي ايثيلين ..... من فضلك أقرأ مشاركتي الاولى و مكان شراء الزيت و الفرق بينه و بين زيت المكن

The Following 2 Users Say Thank You to مجدي يوسف For This Useful Post:
محمد عاطف حسيب (08-27-2013), سيف العدل (08-28-2013)

الكلمات الدلالية (Tags)
البندقيه, تزيت, زمان