منتدى صيادين مصر

منتدى صيادين مصر (https://www.egyhunters.com/index.php)
-   بيع وشراء السلاح الحي و بنادق الخرطوش المرخصة (https://www.egyhunters.com/forumdisplay.php?f=49)
-   -   اخيرا.... ربنا وفقني واشتريت طبنجه (https://www.egyhunters.com/showthread.php?t=3208)

محمد جمال الشافعي 05-05-2013 01:38 AM

رد: اخيرا.... ربنا وفقني واشتريت طبنجه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bodygard 34 (المشاركة 20050)
الف مبروك على الستار بى.. شكلها بنت ناس ومتصانه ..اهم حاجه تكون راجعت الماسوره من جوه ..هى نسخه من الكولت 1911..طبنجه قويه جدا..تاّلف معاه ..شيلها فى ايدك فى البيت كتير من غير خزنه عشان تعتاد ايدك علي وزنها وحجمها ..فى الاول بس لحد ماتاخد عليها ..الحرص ثم الحرص ..الطبنجه بتتشال فى حته والخزنه والذخيره فى حته تانيه ..ومافيش صيانه الا بعد التأكد من خلو الماسوره من اى طلقه.. وربنا يكفيك شرها ..ملحوظه صغيره: انا ماشفتش سعر فى الموضوع

مساء الانوار ياحج محمد
الله يبارك في حضرتك ومتشكر جدااا علي نصايحك الغاليه وربنا يكفينا جميعا شر السلاح
انا راجعت الطبنجه علي قد معرفتي وللامانه كنت بقارن تاكل الاجزاء والماسوره مع طبنجه هكلر جديده كانت مع واحد صاحبي واحنا بنتفرج وده طبعا مع الفرق الرهيب بين الاتنين لكن لنقص الخبره ولان عيني مش متعوده علي الشكل الاصلي للاجزاء بدون تاكل فانا عملت فيها ناصح وقلت اقارن بالطريقه دي واعتقد ان حالتها معقوله من وجهه نظري المتواضعه جدا
الطبنجه دي كانت بتاعه لواء سابق توفي الي رحمه الله من ثلاث سنوات وله ابن فاضل بيشتغل مستشار وهو صديق لاخويا ولما عرف اني عايز سلاح عرض عليا اسلحه والده اللي من ضمنها المسدس السي زد اللي انا حاطه للتقييم في المنتدي وطبعا الاسلحه ماكانتش متسلمه هي كانت متغطيه بشحم ومتخزنه وربنا وفق وخلصت فيها في عشر دقايق
بالنسبه للسعر انا مارضيتش احطه علشان مش عارف ده متوافق مع قوانين المنتدي ولا لا لاني اشتريت مش ببيع بس طبعا طالما حضرتك سالت يبقي لازم اجاوب انا اخدتها ب 27 الف جنيه لان الناس عندها سماحه في البيع مش معقوله وزي ماقولت لحضرتك خلصت فيها في كلمتين

محمد جمال الشافعي 05-05-2013 01:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 20053)
مبروك و ربنا يكفيك شر استخدامها

الموديل الموجود بالصور هو ستار بى (star -b) عيار 9مم طويل (9*19) خزنة 8 طلقات بقوة ارتداد متوسطه و تعتبر طبنجه ناعمه , و صممت لتكون نسخه من الكولت 1911 , و تعتبر من افضل ما انتجته اسبانيا بصفه عامه كجودة خامات و تقفيل و اعتمادية عالية فى الاستخدام و من افضل ما اقتنيه

واضح من الصور ان صاحب الطبنجه لم يكن يهتم بها او كانت مركونه بقالها فتره كبيره و ينبغى عمل نظافة للطبنجه على يد متخصص قبل الاستخدام

برجاء صوره قريبه للامان الجانبى المنفصل حتى نستطيع افادتك اكثر فى تحديد الموديل بالضبط فى مجموعة ال b فى طبنجات ستار

سيدي الجنرال
الله يبارك في حضرتك وانا ذاد فرحي بيها من كلام حضرتك عنها وكفايه ان كبير خبراء السلاح يشهد لها
كلام سيادتك مظبوط مليون في الميه زي ماتعودت من سيادتك هي فعلا كانت مركونه لوفاه صاحبها رحمه الله عليه وانا يادوب اشتريتها النهارده وشلت من عليها شحم التخزين اللي كانت متغطيه بيه وقلت اشارك اخواني واساتذتي في المنتدي واسمع اراءهم القيمه وان شاء الله حايتعملها صيانه علي يد متخصص خلال يومين بالكتير وحتي قبل ما اضرب بيها لضمان عملها بشكل سليم وربنا يكفينا جميعا شر استخدام السلاح الا في التدريب
انا فخور جدا بمشاركه قامه عاليه مثل سيادتك وشرفتني بتعليقك الكريم

ويكا ويكا 05-05-2013 02:27 AM

الف مبروك وربنا يكفيك شرها

العدوى طارق 05-05-2013 02:33 AM

الف مبروك ربنا يكفيك شرة ويعطيك خيرة

د.محمود عصمت 05-05-2013 03:05 AM

مبروك للزميل العزيز الغالى وربنا يبارك له فيها . عقبالى يارب .

Trigger 05-05-2013 03:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد جمال الشافعي (المشاركة 20032)
الله يبارك فيك ياخبيرنا كله بفضل نصايحك انت والاخوه الافاضل وان شاء الله تسمحلي اكون عندك في المحل يوم الثلاثاء علشان الطبنجه تتبارك لانها محتاجه صيانه ونظافه.
اسمحلي ابقي اكلمك علي التليفون علشان اشوف مواعيدك ايه يوم الثلاثاء لاني عندي شغل في القاهره وفرصه اني امر عليك.

تنورنى و تشرفنى فى اى وقت يا محمد بك

Trigger 05-05-2013 03:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 20053)
مبروك و ربنا يكفيك شر استخدامها

الموديل الموجود بالصور هو ستار بى (star -b) عيار 9مم طويل (9*19) خزنة 8 طلقات بقوة ارتداد متوسطه و تعتبر طبنجه ناعمه , و صممت لتكون نسخه من الكولت 1911 , و تعتبر من افضل ما انتجته اسبانيا بصفه عامه كجودة خامات و تقفيل و اعتمادية عالية فى الاستخدام و من افضل ما اقتنيه

واضح من الصور ان صاحب الطبنجه لم يكن يهتم بها او كانت مركونه بقالها فتره كبيره و ينبغى عمل نظافة للطبنجه على يد متخصص قبل الاستخدام

برجاء صوره قريبه للامان الجانبى المنفصل حتى نستطيع افادتك اكثر فى تحديد الموديل بالضبط فى مجموعة ال b فى طبنجات ستار

وحشتنا اضافاتك الجميلة يا جنرال

gmslem 05-05-2013 04:05 AM

مبرووووووووووووك ؛ و ربنا يكفيكم شرها ؛ و يرزقكم خيرها ............... سعر أكثر من ممتاز و حضرتك تستحق ....

أشرف صبرى 05-05-2013 07:19 AM

الف مبروك....سلاح ممتاز ...حضرتك تستحق كل خير...واضح من اسلوبك الرقى و الاحترام...انا ليا شقه ف طنطا ف نجف الجامعه بعد دوران النادى بقليل امام الجامعه تطل على فندق بانوراما...أتمنى ان تكون تعرف المكان و تشرفنى....انصحك شراء خزنه اضافيه....انصحك ايضاً التدريب على اوضاع العمليات...انا لا اتكلم عن النشان و الرمايه...وانما اقصد ان يكون السلاح ف الجراب ثم سريعاً فك الامان و تجهيزه للضرب و الضرب على هدف بدقه قدر الاستطاعه و التعود على ذلك....و كذلك التدريب من ركوب السياره و ايقافها و استخراج السلاح و تجهيزه و الضرب به.....الضرب ينزع المهابه و التدريب يوفر الدم فى المواقف الطارئه...وقاك الله شر السلاح و اكسبك خيره...وسعيد بمعرفتك....

ابو علي خليل 05-05-2013 09:53 AM

مليون مبروك يا استاذ محمد ..ربنا يبارك لك فيها و يكفيك شرها ..يمكن انا مش مشارك جيد لكني متابع جيد جدا .. و دايما الواحد بيتبسط لما يكون حد بيدور علي حاجة و يلاقي الحاجة اللي بيدور عليها .. الف مبروك ليك .. و ادعيلنا نحصلك :)

الساعة الآن 10:00 PM