العودة   منتدى صيادين مصر > الأقــســـام الــعـــامــة > استراحة الصيادين والهواة

قديم منذ /02-14-2013, 07:06 PM   #21

Amr Moussa
مشرف قسمي السيارات وسوق السيارات

الصورة الرمزية Amr Moussa

Amr Moussa غير متواجد حالياً

المكان : القاهره
 تقييم المستوى : 26

افتراضي رد: هل انا متهور وما رايكم فى ضباط الكمين

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kefafy مشاهدة المشاركة
ربنا يحفظك يارب ويحفظ شباب مصر
لأ طبعا حضرتك اتصرفت بمنتهى الرجولة
ولو ناس كتيير مكان حضرتك مكنوش عملو نص الى حضرتك عملتو ومنهم انا
انا مش هكدب على ربنا , وبقول ما يمليه عليا ضميرى بمنتهى الامانه
واحب اقول لحضرتك بمنتهى الامانة انت رجل نادر الوجود ومثال محترم ويحتذى به
ربنا يبارك لحضرتك فى صحتك ويسترك فى الدنيا و الاخرة

موقف الشرطة وردهم رد سلبى ولكن التمس لاخيك 70 عذراً
وانا بلتمس للشرطة اليومين دول اى حاجة بصراحة حتى لو تخاذل وكل واحد حر فى رايه الشخصى و ده راى الشخصى

وفى كتيييير جدا جدا من الشباب فى الشرطة زى الورد وعلى اتم الاستعداد بالتضحية علشان اقل شخص
وده راى بمنتهى الامانه

وتحياتى لحضرتك

يا فندم شكرا على مجامله حضرتك الرقيقه ولا نزكى انفسنا على الله ولكن صدقنى انا واثق ان اى شخص من الافاضل المحترمين بالمنتدى وسيادتك منهم لو كان شاف اللى انا شفته كان عمل اكتر منى الف مره انا ضميرى مموتنى انى ملفتش ورجعت اطمنت على الناس اللى انا سبتهم على الارض هتصدقنى لو قلت لحضرتك وكان نفسى اطمن على الراجل اللى منه لله سواق التريلا والله كل يوم بجيب الجرايد كلها عشان الاقى خبر واحد يطمنى مش لاقى ولا كان فى حاجه حصلت اما الشرطه الله يكون فى عونهم وربنا يسامحهم

توقيع Amr Moussa :

۞۩๑ وَقــُل رَّبِّ ارْحَمْهُــمَا كَــمَا رَبَّيَانِـي صَغــيرًا ๑۩۞۩๑

The Following User Says Thank You to Amr Moussa For This Useful Post:
kefafy (02-15-2013)

قديم منذ /02-14-2013, 07:08 PM   #22

Amr Moussa
مشرف قسمي السيارات وسوق السيارات

الصورة الرمزية Amr Moussa

Amr Moussa غير متواجد حالياً

المكان : القاهره
 تقييم المستوى : 26

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة admin مشاهدة المشاركة
يا عمرو باشا انت انسان بمعنى الكلمة

و اللي حضرتك عملته هو سلوك الانسان المصري الأصيل اللي كلنا نعرفه عنه من رجوله وشهامه واخلاق

لكن هذا السلوك بدء في الانحدار والرجوع للخلف و كل واحد بقى بيقول وانا مالي

الشعب اكثر من 90 % منه حالياً سلبي و مش هيعمل اللي حضرتك عملته

اخلاق عظيمة من رجل بمعنى الكلمة

موقف الشرطة بكل تأكيد متخاذل و دي طبيعة الشرطة في الوقت الحالي

هتلاقيهم كلهم قالوا الحمد لله ان الواقعة تبع قسم تاني و في مكان غير خدمتهم

حضرتك عملت الصح وانت مش متهور بل انسان يشعر بالمسئولية

ويارب نشوف مصر كلها زيك وبنفس اخلاقك

لكن بصراحة البلد مش بخير ..... و الناس كلها ملاها الخوف وعدم المسئولية

وأصبح كل انسان بيقول يا عم خليني في حالى ... وانا ماشي جوا الحيط

ربنا يكرمك ويجازيك خير و يسترها عليك وعلى الناس المحترمة اللي زيك

وادعو الله لمصر ان يحفظها ويعيد لأهلها الأمن والأمان

اشكر سيادتك على مجاملتك الرقيقه وحضرتك قلت حكمه الناس عايزه تمشى جوا الحيط جوا الحيط بجد وشكرا لسيادتك

توقيع Amr Moussa :

۞۩๑ وَقــُل رَّبِّ ارْحَمْهُــمَا كَــمَا رَبَّيَانِـي صَغــيرًا ๑۩۞۩๑

قديم منذ /02-14-2013, 08:21 PM   #23

EGYPTIAN
مدير المنتدى

EGYPTIAN غير متواجد حالياً

تقييم المستوى : 11

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bodygard 34 مشاهدة المشاركة
والله ياجماعه انا لى رأى فى الموضوع ده..انا بأعتبر ان الناس اللى حصلت على تراخيص سلاح خصوصا فى الفتره اللى بعد الثوره اسند لها دور اضافى فى حياتها تجاه مجتمعها..بمعنى انه اصبح عليك كراجل بيحمل سلاح بشكل شرعى انك تحمى بيه نفسك واهلك ومالك .. وجيرانك كمان او اى شخص تشوفه محتاج لحمايه ومافيش حد من الشرطه قريب يحميه... ولكن واه من لكن..عندنا كترت سرقات شد الشنط من السيدات بواسطة موتوسيكلات.. لأننا منطقه تجاريه..فسألت احد رجال القضاء عن مدى قدرتى لمواجهة موقف زى ده ..اللى هو سرقة الشنط..بمعنى انى اذا استطعت ايقاف حادثة سرقه من دول بسلاحى ..سواء بأطلاق النار على الموتوسيكل او على احد راكبيه.. فى رجله مثلا.. افاد سيادته ان مش من حقى اعمل كده خصوصا ان مافيش خطر على نفسى او مالى او اهلى..يقصد ان دى مش شنطة مراتى.. والا ..حسب كلامه ..انت كده بتقوم بدور موظف حكومى دون تصريح وتحاسب على هذا.. ياريت حد من بتوع القانون يفتينا بنص واضح لحدودنا فى استخدام السلاح..اما بخصوص الموقف اللى بيحكيه الاستاذ عمرو ..فالحمد لله اولا انك بخير ومافيش حد اتعرض لك..ثانيا جزاك الله خير وكفاية نيتك فى مساعدة الاخرين
معاك كل الحق ... و دة المفروض وواجب علي كل واحد قدر استطاعتة و علي حسب تقديرة للأمور

يو اريت تراجع رجل القضاء اللي سألتة تاني عن المادة 245 .. لتأكيد المعلومة

مادة 245 :-
لا عقوبة مطلقا على من قتل غيره او اصابة بجراح او ضربة اثناء استعمالة حق الدفاع الشرعى عن نفسه او ماله او عن نفس غيره او مالة وقد بينت في المواد الاتية الظروف التى ينشا عنها هذا الحق والقيود التى يرتبط بها .

بصراحة المادة دية انا حبتها ^_^

The Following 3 Users Say Thank You to EGYPTIAN For This Useful Post:
Amr Moussa (02-15-2013), bodygard 34 (02-15-2013), قناص الظلم (02-15-2013)

قديم منذ /02-14-2013, 08:29 PM   #24

EGYPTIAN
مدير المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أشرف صبرى مشاهدة المشاركة
لأ مصر مش بخير....البلد فعلاً ضاعت....ربنا ينتقم من كل ظالم
يعني بعد اللي الأخ عمرو عملة و حكا لينا علية ... اكيد لازم يكون لسة الخير موجود

معاك حق عارف ان في حاجات كتير تخلينا نتشائم .. وأكيد مش هندفن رأسنا في الرمل و نقول كلة تمام و هو مش تمام

بس موقفة فعلا مس بس يفرح لا كمان يدعوا للفخر و التفائل ... و ان شاء الله الخير هيفضل موجود

The Following 2 Users Say Thank You to EGYPTIAN For This Useful Post:
Amr Moussa (02-15-2013), أشرف صبرى (02-15-2013)

قديم منذ /02-14-2013, 08:37 PM   #25

EGYPTIAN
مدير المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أيجيبشن مشاهدة المشاركة
انت مش متهور .. انت راجل يا عمرو بيك

و اوعي تندم انك عملت كدة و بردة اوعي تفتكر ان كل رجالة الشرطة كدة

مصر لسة بخير .. ان شاء الله
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو موسى مشاهدة المشاركة
يا فندم ربنا يخليك على مجاملتك بس والله مش هوا قاتل ناس فى حادثه وداعك عربيتين وعنده استعداد يموت كل اللى فى طريقه بس انا روحت للكمين عشانه لان بتوع الفراخ كانوا بيموتوه ضرب غير طبيعى وانا كل اصدقائى ومعظم اهلى من الظباط من الشرطه بس انا داخل الكمين الناس لامه الكمين وقاعدين فى الاوضه وانا داخل الكمين كلى دم مكان الراجل اللى مات والراجل سواق التريلا لانى كنت بحاول اخلصه من ايديهم محدش تفاعل معايا خالص واقولك على النصيبه عارف الضابط او الشخص اللى كان بيكلمنى فى الاوضه انا معرفش هوا ايه لانه لابس جاكت مدنى مغطى رتبته قاللى كمل جميلك ولف وارجع وروح لكمين الخصوص ده موضوعهم ايه راي سعادتك
أكيد رد فعل الضابط لا احد يقدر يدافع عنة .. علي الاقل كان كلم غرفة العمليات علي الاسلكي

و بردة احب احيي فيك روح التسامح .. انا لو مكانك كنت سبتهم يخلصوا علية

التعديل الأخير تم بواسطة EGYPTIAN ; 02-14-2013 الساعة 08:43 PM
Amr Moussa (02-15-2013), أشرف صبرى (02-15-2013), قناص الظلم (02-15-2013)

قديم منذ /02-15-2013, 12:30 AM   #26

أشرف صبرى
صياد محترف

الصورة الرمزية أشرف صبرى

أشرف صبرى غير متواجد حالياً

المكان : مدينة نصر
 تقييم المستوى : 22

اقتباس:
يعني بعد اللي الأخ عمرو عملة و حكا لينا علية ... اكيد لازم يكون لسة الخير موجود

معاك حق عارف ان في حاجات كتير تخلينا نتشائم .. وأكيد مش هندفن رأسنا في الرمل و نقول كلة تمام و هو مش تمام

بس موقفة فعلا مس بس يفرح لا كمان يدعوا للفخر و التفائل ... و ان شاء الله الخير هيفضل موجود
عندك حق ف كل كلامك

The Following 2 Users Say Thank You to أشرف صبرى For This Useful Post:
Amr Moussa (02-15-2013), EGYPTIAN (02-15-2013)

قديم منذ /02-15-2013, 05:37 AM   #27

قناص الظلم
المشرف العام

الصورة الرمزية قناص الظلم

قناص الظلم غير متواجد حالياً

المكان : مثلث برمودا

اقتباس:
معاك كل الحق ... و دة المفروض وواجب علي كل واحد قدر استطاعتة و علي حسب تقديرة للأمور

يو اريت تراجع رجل القضاء اللي سألتة تاني عن المادة 245 .. لتأكيد المعلومة

مادة 245 :-
لا عقوبة مطلقا على من قتل غيره او اصابة بجراح او ضربة اثناء استعمالة حق الدفاع الشرعى عن نفسه او ماله او عن نفس غيره او مالة وقد بينت في المواد الاتية الظروف التى ينشا عنها هذا الحق والقيود التى يرتبط بها .

بصراحة المادة دية انا حبتها ^_^
كلام رجل القضاء صحيح فعلا - الماده 245 لها قيود وظروف للتطبيق هاذكرهالك فيما بعد الكلام اللى نقله عمرو بك من احد المنتديات دا خاص بعضو كان معانا هنا وحزفناه لانه بيحب يفسر ويحلل نصوص القانون على هواه بدون ذكر اسماء - توابع الماده 245 كالاتى مادة 245 :-
لا عقوبة مطلقا على من قتل غيره أو إصابة بجراح أو ضربة أثناء استعماله حق الدفاع الشرعي عن نفسه أو ماله أو عن نفس غيره أو ماله وقد بينت في المواد الآتية الظروف التي ينشا عنها هذا الحق والقيود التي يرتبط بها .
مادة 246 :-
حق الدفاع الشرعي عن النفس يبيح للشخص إلا في الأحوال الاستثنائية المبينة بعد استعمال القوة اللازمة لدفع كل فعل يعتبر جريمة على النفس منصوصا عليها في هذا القانون .
وحق الدفاع الشرعي عن المال يبيح استعمال لقوة لرد أي فعل يعتبر جريمة من الجرائم المنصوص عليها في الأبواب الثاني والثامن والثالث عشر والرابع عشر من هذا الكتاب وفى الفقرة 4 من المادة 279 .
مادة 247 :-
وليس لهذا الحق وجود متى كان من الممكن الركون في الوقت المناسب إلى الاحتماء برجال السلطة العمومية .
مادة 248 :-
لا يبيح حق الدفاع الشرعي مقاومة احد مأموري الضبط أثناء قيامه بأمر بناء على واجبات وظيفته مع حسن النية ولو تخطى هذا المأمور حدود وظيفته إلا إذا خيف أن ينشأ عن أفعاله موت أو جروح بالغة وكان لذا الخوف سببا معقول .
مادة 249 :-
حق الدفاع الشرعي عن النفس لا يجوز أن يبيح القتل العمد إلا إذا كان مقصودا به دفع احد الأمور الآتية :-
أولا : فعل يتخوف أن يحدث منه الموت أو جرح بالغة إذا كان لهذا التخوف أسباب معقولة .
ثانياً : إتيان امرأة كرها أو هتك عرض إنسان بالقوة .
ثالثا : اختطاف إنسان .
مادة 250 :-
حق الدفاع الشرعي عن المال لا يجوز أن يبيح القتل العمد إلا إذا كان مقصودا به دفع احد الأمور الآتية :
أولا : فعل من الأفعال المبينة في الباب الثاني من هذا الكتاب .
ثانيا : سرق من السرقات المعدودة من الجنايات .
ثالثا : الدخول ليلا في منزل مسكون أو في احد ملحقاته .
رابعاً : فعل يتخوف أن يحدث من الموت أو جراح بالغة إذا كان لهذا التخوف أسباب معقولة .
مادة 251 :-
لا يعفى من العقاب بالكلية من تعدى بنية سليمة حدود حق الدفاع الشرعي أثناء استعماله إياه دون أن يكون قاصدا إحداث ضرر اشد مما يستلزمه هذا الدفاع ، وع ذلك يجوز للقاضي إذا كان الفعل جناية أن يعده مزورا إذا رأى لذلك محلا وان يحكم عليه بالحبس بدلا من العقوبة المقررة في القانون .

توقيع قناص الظلم :

انتهى زمن الفروسيه - لم تنقرض الخيول ولكن انقرض الفرسان

The Following 3 Users Say Thank You to قناص الظلم For This Useful Post:
Amr Moussa (02-15-2013), bodygard 34 (02-15-2013), EGYPTIAN (02-15-2013)

قديم منذ /02-15-2013, 08:46 AM   #28

EGYPTIAN
مدير المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناص الظلم مشاهدة المشاركة
كلام رجل القضاء صحيح فعلا - الماده 245 لها قيود وظروف للتطبيق هاذكرهالك فيما بعد الكلام اللى نقله عمرو بك من احد المنتديات دا خاص بعضو كان معانا هنا وحزفناه لانه بيحب يفسر ويحلل نصوص القانون على هواه بدون ذكر اسماء - توابع الماده 245 كالاتى مادة 245 :-
لا عقوبة مطلقا على من قتل غيره أو إصابة بجراح أو ضربة أثناء استعماله حق الدفاع الشرعي عن نفسه أو ماله أو عن نفس غيره أو ماله وقد بينت في المواد الآتية الظروف التي ينشا عنها هذا الحق والقيود التي يرتبط بها .
حق الدفاع الشرعي عن النفس يبيح للشخص إلا في الأحوال الاستثنائية المبينة بعد استعمال القوة اللازمة لدفع كل فعل يعتبر جريمة على النفس منصوصا عليها في هذا القانون .
وحق الدفاع الشرعي عن المال يبيح استعمال لقوة لرد أي فعل يعتبر جريمة من الجرائم المنصوص عليها في الأبواب الثاني والثامن والثالث عشر والرابع عشر من هذا الكتاب وفى الفقرة 4 من المادة 279 .
وليس لهذا الحق وجود متى كان من الممكن الركون في الوقت المناسب إلى الاحتماء برجال السلطة العمومية .
لا يبيح حق الدفاع الشرعي مقاومة احد مأموري الضبط أثناء قيامه بأمر بناء على واجبات وظيفته مع حسن النية ولو تخطى هذا المأمور حدود وظيفته إلا إذا خيف أن ينشأ عن أفعاله موت أو جروح بالغة وكان لذا الخوف سببا معقول .
حق الدفاع الشرعي عن النفس لا يجوز أن يبيح القتل العمد إلا إذا كان مقصودا به دفع احد الأمور الآتية :-
أولا : فعل يتخوف أن يحدث منه الموت أو جرح بالغة إذا كان لهذا التخوف أسباب معقولة .
حق الدفاع الشرعي عن المال لا يجوز أن يبيح القتل العمد إلا إذا كان مقصودا به دفع احد الأمور الآتية :
رابعاً : فعل يتخوف أن يحدث من الموت أو جراح بالغة إذا كان لهذا التخوف أسباب معقولة .
لا يعفى من العقاب بالكلية من تعدى بنية سليمة حدود حق الدفاع الشرعي أثناء استعماله إياه دون أن يكون قاصدا إحداث ضرر اشد مما يستلزمه هذا الدفاع ، وع ذلك يجوز للقاضي إذا كان الفعل جناية أن يعده مزورا إذا رأى لذلك محلا وان يحكم عليه بالحبس بدلا من العقوبة المقررة في القانون .
شكرا للتوضيح سعادة القناص .. فعلا القانون حدد حالات معينة للتدخل و دة كويس في حد ذاتة

و لو فرضنا ان السرقة بالاكراة تعد من سرقات الجنايات (مادة 250) يبقي كدة القانون مغطي أهم و أخطر الحالات التي تستدعي التدخل وهي ( الاغتصاب - الخطف - السرقة بالأكراة )

+

ممكن بسهولة تنتقل حالة الدفاع عن الغير الي حالة دفاع عن النفس كما حدث في حالة عمرو بيك و سواق النصف نقل عندما حاول سائق التريلا دهسهم ... ولا أعتقد ان ستكون هناك مسألة قانونية ل عمرو بيك في حالة قتلة سواق التريلا

وانتم أكتر خبرة في المسائل القانونية ... و ياريت بلاش حذف انا لسة مكملتش 20 مشاركة ^_^

تحياتي

Amr Moussa (02-15-2013), Trigger (02-15-2013), قناص الظلم (02-15-2013)

قديم منذ /02-15-2013, 12:19 PM   #29

Trigger
المشرف العام

Trigger غير متواجد حالياً

المكان : THUNDERBOLT
 تقييم المستوى : 50

اقتباس:
شكرا للتوضيح سعادة القناص .. فعلا القانون حدد حالات معينة للتدخل و دة كويس في حد ذاتة

و لو فرضنا ان السرقة بالاكراة تعد من سرقات الجنايات (مادة 250) يبقي كدة القانون مغطي أهم و أخطر الحالات التي تستدعي التدخل وهي ( الاغتصاب - الخطف - السرقة بالأكراة )

+

ممكن بسهولة تنتقل حالة الدفاع عن الغير الي حالة دفاع عن النفس كما حدث في حالة عمرو بيك و سواق النصف نقل عندما حاول سائق التريلا دهسهم ... ولا أعتقد ان ستكون هناك مسألة قانونية ل عمرو بيك في حالة قتلة سواق التريلا

وانتم أكتر خبرة في المسائل القانونية ... و ياريت بلاش حذف انا لسة مكملتش 20 مشاركة ^_^

تحياتي
و ليه الحذف و تعليقاتك بتدل على احترامك الشديد لنفسك و لغيرك يا ايجيبشن
العضو المقصود تم حذفه لانه غير محترم و هجاس دولى :d
المنتدى منور بيك

The Following User Says Thank You to Trigger For This Useful Post:
قناص الظلم (02-15-2013)

قديم منذ /02-15-2013, 01:20 PM   #30

bodygard 34
مشرف قسم الصيد البحري والنهري

الصورة الرمزية bodygard 34

bodygard 34 غير متواجد حالياً

المكان : الزقازيق
 تقييم المستوى : 15

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناص الظلم مشاهدة المشاركة
متمكن يا أستاذ محمد... ممكن بقى سيادتك توجز لنا الموضوع بالبلدى.. وده اللى انا اقصده عاوزين نفهم بالبلدى..دون ذكر مواد...اللى عمله الاستاذ عمرو ..او اللى انا فكرت اعمله قانونى ولا مش قانونى؟؟؟ وبوضوح احسن اجيب الزقازيق كلها ونييجى نقضى اسبوع فى ضيافتك..اكل وشرب وفسحه وصيد

The Following 2 Users Say Thank You to bodygard 34 For This Useful Post:
Amr Moussa (02-16-2013), قناص الظلم (02-15-2013)

الكلمات الدلالية (Tags)
الدائرى